Forum WSPiA - III Rok Strona Główna WSPiA - III Rok
Administracja Grupa A 2007-2010
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Organy ochrony prawnej
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSPiA - III Rok Strona Główna -> Administracja w wymiarze sprawiedliwości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
millex
Użytkownik



Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 55
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:54 21 Wrz 2009    Temat postu: Organy ochrony prawnej

Witam Czy ma może ktoś notatki z tego przedmiotu? ( pierwszy zjazd był w sobotę ) ja niestety jestem chora i nie mogłam uczestniczyć w wykładach:( Czy może ktoś je wrzucić na forum? Z góry dzięki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
minia
Moderator



Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 379
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trzemeszno

PostWysłany: Wto 10:40 13 Paź 2009    Temat postu:

Czy może ktoś wrzucić jakiekolwiek notatki z wykładów? możecie przesłać mi również skany a ja wszystko przepiszę do worda [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
millex
Użytkownik



Dołączył: 02 Mar 2008
Posty: 55
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:41 20 Paź 2009    Temat postu:

Hej ma ktoś notatki z 18.10? Czy mogę prosić o wrzucenie na forum?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gosiaczek
Użytkownik



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: STARGARD SZCZEC.

PostWysłany: Śro 15:48 20 Sty 2010    Temat postu:

HALO JA MAM PROŚBE CZY MÓGŁBY MI KTOŚ PRZESŁAĆ NOTATKI Z TEGO BO W TYM LINKU SĄ ONE JUŻ USUNIĘTE Sad PILNIE POTZREBUJE [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atb_lans
Bywalec



Dołączył: 04 Sty 2009
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: JELENIA GÓRA

PostWysłany: Pią 15:48 22 Sty 2010    Temat postu:

wrzućcie notatki na forum, a jak nie dajecie sobie z tym rady podeślijcie moderatorowi

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kinga Bajan
Młodszy użytkownik



Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czarnków

PostWysłany: Pią 20:17 22 Sty 2010    Temat postu:

ORGANY OCHRONY PRAWNEJ
(WYKŁAD 19.09.2009r.)

POJĘCIE I FUNKCJA OCHRONY PRAWNEJ - to stała i zorganizowana działalność, która jest podejmowana dla ochrony prawa, porządku prawnego (chodzi o zabezpieczenie interesów społecznych), a także dla ochrony praw indywidualnych (prywatnych).

OCHRONA PRAWNA AKTUALIZUJĘ SIĘ:
1.w sytuacji konfliktowej, gdy w określonym stosunku prawnym pomiędzy podmiotem tego stosunku zaistniał spór wynikający z naruszenia praw z jednego z podmiotów
2. sytuacja niekonfliktowa to sytuacja, w której treść prawa która ma znaleźć zastosowanie .jest nie jasna lub wymaga działalności ochrony prawnej. Z działalnością Sądu Najwyższego.

RODZAJE OCHRONY PRAWNEJ:
1. rozstrzyganie, podejmowanie wiążących decyzji co do środków przewidzianych przez prawo w celu rozstrzygnięcia sporu.
2. kontrola legalności czyli badanie prawidłowości działania innych organów co do zgodności z prawem, a także wystąpienie do odpowiednich organów o zastosowanie właściwych środków. Rzecznik Praw Obywatelskich nie ma prawa zmieniać zawartych orzeczeń.

Zakres nieograniczony przedmiot kontroli , wszystkie normy i podmioty.
Zakres ograniczony przedmiotem kontroli, mogą być tylko niektóre normy. Działalność Trybunału Konstytucyjnego.

POJĘCIA ORGANÓW OCHRONY PRAWNEJ – strzegą porządku prawnego mają kompetencje ochrony praw indywidualnych, czyli prywatnych.

Organy o charakterze represyjnym, które działają w sytuacji naruszenia przepisu prawa w tej sytuacji ma zastosowanie dyspozycja normy prawnej zmierzającej do przywrócenia stanu poprzedniego poprzez zastosowanie środków przymusu.
Organy o charakterze prewencyjnym (chodzi o prewencję szczególną) chodzi tu o zabezpieczenie naruszania prawa w przyszłości, gdy:
- istnieje pewne działanie lub zaniechanie tworzące zagrożenie naruszenia prawa
- nie ma stanu zagrożenia naruszenia prawa, natomiast powaga sytuacji uzasadnia działania ochrony prawnej

Funkcje organów ochrony prawnej
Organy rozstrzygające : sądy, czyli organy państwowe, niezawisłe powołane do sprawowania wymiaru sprawiedliwości,
I. Sądy dzielimy na :
1)powszechne:
-rejonowe
okręgowe
apelacyjne
2.) szczególne :
- administracyjne
- wojskowe
II. Trybunały

Organy quasi sądowe: zajmują się rozstrzyganiem, ale nie są zawisłe:
- izby morskie
- samorządowe kolegia odwoławcze
- sądy polubowne
- urząd patentowy

Organy pozasądowe: rozstrzyganie nie jest zasadniczą funkcją tych organów a ich wyroki poddawane są kontroli organów sądowych i quasi sądowych np. ZUS.
...-... potrzeba specjalizacji , odformalizowania i odciążenia wymiaru sprawiedliwości.

Organy kontroli legalności:
organy kontroli sensu - stricto: prokuratura
organy kontroli sensu – largo: GIODO

Organy obsługi prawnej:
- adwokaci
- radcowie
- prawnicy
- notariusze
- komornicy sądowi

WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI :
według kryterium przedmiotowego to czynność polegająca na rozstrzyganiu konfliktów prawnych
- według kryterium podmiotowego to działalność sądów
- według kryterium przedmiotowo – podmiotowego to działalność sądów polegająca na rozstrzyganiu spraw cywilnych i prawnych

ZASADY WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI:

zasada prawa do sądu, która zakłada iż każda jednostka ma prawo dostępu do sądu oraz, że o prawach jednostki powinien rozstrzygać bezstronny niezawisły sąd. Prawo do sądu obejmuje możliwości kształtowania procedury przez jednostkę oraz prawo do uzyskania orzeczenia sądowego.

- gwarancje prawa do sądu zawarte są w Konstytucji:
a) art. 45§1, który stanowi że każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez niezawisły sąd.
b) art. 77§2, w którym zawarto zakaz zamykania drogi sądowej dla dochodzenia naruszonych wolności praw,
c) art.. 175 stanowiący, iż wymiar sprawiedliwości w Polsce sprawują Sądy Najwyższe, powszechne, administracyjne oraz sądy wojskowe.

zasada niezawisłości sądu: art. 178§1 Konstytucji zgodnie, z którym sędziowie podlegają wyłączenia konsekwencji, a w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli

- gwarancje niezawisłości sędziego:
a) ustrojowe: odpowiedni poziom moralny sędziów, kandydat na sędziego musi być nieskazitelnego charakteru, odpowiednie wykształcenie i przygotowanie zawodowe sędziów, odpowiednie wynagrodzenie, stałość zawodu art. 180 Konstytucji. Sędzia może zostać złożony w stan spoczynku, na skutek okoliczności uniemożliwiającej mu sprawowanie jego urzędu. Decyzje w sprawie przeniesienia sędziego podejmuje Krajowa Rad Sądowa. Incopatibilitas (zakaz łączenia stanowisk), immunitet sędziowski, przynależność do samorządu zawodowego
b)procesowe: kolegialność składów orzekających, jawność rozpraw, tajność narady sądowej, zasada swobody oceny dowodów.

Niezależność sądów: oznacza, że organy procesowe są zobowiązane do zachowania bezstronnego stosunku do strony oraz uczestników postępowania tzn. nie mogą w sposób uprzywilejowany traktować jedną ze stron.

- gwarancją niezależności sądu jest: instytucja wyłącznie sędziego z mocy ustawy w sytuacji osobistego stosunku sędziego do sprawy, oraz na wniosek gdzie strony mogą żądać wyłączenia sędziego, jeżeli istnieją uzasadnione okoliczności świadczące o naruszeniu bezstronności sądu.

Ławnicy są także niezawiśli.
ODDZIELENIE ORGANIZACYJNE I FUNKCJONALNE SĄDOWNICTWA OD INNYCH WŁADZ:

zasada instancyjności podstawa prawna art. 176 §1 Konstytucji.
Funkcje:
a) prewencyjna – zapobiega wprowadzeniu do obrotu prawnego wadliwych orzeczeń
b) korygująca – umożliwia wyeliminowanie wadliwych orzeczeń z obiegu prawnego

zasada dewolutywności środków odwoławczych:
oznacza, że na skutek środka odwoławczego następuje przeniesienie sprawy do organu wyższej instancji . Środki bezwzględnie dewolutywne np. apelacje wnosi do sądu, ten który wydał wyrok. Względnie dewolutywne np. zażalenie.

Zasada kolegialności sądów

POSTĘPOWANIE CYWILNE POSTĘPOWANIE KARNE
W 1 instancji sąd orzeka w składzie: sędzia przewodniczący + 2 ławników w sprawach z zakresu prawa pracy i prawa rodzinnego poza alimentami. W 1 instancji to samo co w postępowaniu cywilnym z uwagi na szczególną zawiłość sprawy, może orzekać trzech sędziów zawodowych, a w sprawach o przestępstwa za które ustawa przewiduje karę dożywotniego pozbawienia wolności są orzeka w składzie dwóch sędziów + trzech ławników . Na rozprawie apelacyjnej sąd orzeka w składzie trzech sędziów, lub w przedmiocie skargi kasacyjnej, lub pięciu sędziów ( chodzi o przestępstwo z które grozi kara dożywotniego pozbawienia wolności).
W 2 instancji w składzie jeden sędzia zawodowy. W wyniku apelacji orzeka trzech sędziów zawodowych.

Zasada kontradyktoryjności: polega na tym, że to strony prowadzą ze sobą spór.
Zasada dyspozycyjności w myśl, której strony kształtują procedurę sądową.
Zasada prawdy obiektywnej : która oznacza, że sąd zobowiązany jest ustalić rzeczywisty stan faktyczny. Sąd najwyższy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kinga Bajan
Młodszy użytkownik



Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czarnków

PostWysłany: Pią 20:17 22 Sty 2010    Temat postu:

WYKŁAD ( 04.10.2009r.)

Trybunał konstytucyjny składa się z 15 sędziów wybieranych przez sędziów. Kandydatów przedstawia prezydium sejmu lub grupa co najmniej 15 sędziów. Kadencja jest jednokrotna. Zgromadzenie ogólne, do którego należą wszyscy sędziowie trybunały, a dla ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 10 sędziów.

Kompetencje trybunału konstytucyjnego:
- omawianie raz w roku działania trybunału oraz problematyki związanej z orzecznictwem trybunału
- uchwalanie trybunału konstytucyjnego
- wybór kandydatów na prezesa i wiceprezesa trybunału
- stwierdzenie wygaśnięcia mandatu sędziowskiego oraz wyrażenie stopy na uchylenie immunitetu sędziowskiego
- uchwalanie zasad wyboru składu orzekającego trybunału oraz zasad przydzielania spraw.

Orzekanie w sprawach skarg konstytucyjnych
Prawo do złożenia skargi zostało przewidziane w konstytucji zgodnie, z którą każdy czyje konstytucyjne prawa i wolności zostały naruszone ma prawo do złożenia skargi konstytucyjnej w sprawie zgodności z konstytucją aktu prawnego na podstawie, którego ostatecznie orzeczono o prawach, wolnościach lub obowiązkach.
Organy władzy nie mają prawa do złożenia skargi konstytucyjnej (na przykład uczelnie państwowe, przedsiębiorstwa).

Jakie prawa i obowiązki muszą być naruszone żeby skargę konstytucyjną uznać za uznaną.
Prawa i wolności będące przedmiotem skargi konstytucyjnej muszą być ściśle określone, np. wolność wyznania, wolność zrzeszania się, słowa i wypowiedzi.

Charakterystyka skarg
- skarga powszechna: to skarga, którą złożyć może każdy kto posiada informacje o naruszeniu prawa
- skarga indywidualna: to skarga, którą złożyć może sam poszkodowany

Co kwestionuje się w skardze konstytucyjnej?
Trybunał konstytucyjny stanął na stanowisku, że w skardze konstytucyjnej kwestionuje się akt prawny będący podstawą rozstrzygnięcia. Trybunał konstytucyjny, to nie jest odrębna instancja, a w skardze konstytucyjnej rozstrzyga w zakresie zgodności aktu prawnego na podstawie, którego wydano orzeczenie z aktem hierarchicznie wyższym.

Termin wniesienia skargi konst.
Termin ten wynosi 3 miesiące od dnia doręczenia stronie wyroku z uzasadnieniem. Orzeczenie musi być ostateczne, czyli takie, od którego nie przysługuje żaden środek odwoławczy.

Postępowanie ze skargą konstytucyjną:
I etap to badanie wstępne dokonywane przez jednego sędziego trybunału, które polega na badaniu wymogów formalnych skargi, jeżeli wymogi te nie zostaną spełnione sędzia wzywa do usunięcia w terminie 7 dni, a jeśli w tym terminie nie zostaną usunięte sędzia odrzuca skargę konstytucyjną.
Prawo do wznowienia postępowania.

badanie hierarchiczne zgodności norm.
Trybunał konstytucyjny dokonuje tutaj kontroli norm prawnych obowiązujących w danym systemie prawnym
- kontrola prewencyjna, która ma miejsce wyłącznie w 2 przypadkach:
- gdy prezydent przed podpisaniem ustawy zwraca się do trybunału z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z konstytucją
- gdy prezydent przed beatyfikacją umowy międzynarodowej zwraca się do trybunału z wnioskiem o zbadanie jej zgodności z konstytucją oraz ustawą.
- kontrola represyjna, która jest zasadą działania trybunału konstytucyjnego i przybiera 2 formy:
- kontroli abstrakcyjnej wszczętej na skutek wniosku
- kontroli konkretnej wszczętej na skutek pytanie prawnego

Przedmiot kontroli oraz podstawy kontroli.
Jeżeli przedmiotem kontroli są ustawy, to podstawą kontroli są konstytucje oraz umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
Jeżeli kontrolowane są umowy międzynarodowe, to podstawą kontroli jest również konstytucja.
przepisy generalno - abstrakcyjne stanowione przez centralne organy państwowe kontrolowane są co do zgodności z konstytucją, ustawą oraz umowami międzynarodowymi. Kontroli trybunału konstytucyjnego nie podlegają akty prawa miejscowego.

Co zrobić z aktami, które straciły moc obowiązującą?
Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż takie akty nie podlegają jego kontroli chyba, że część przepisów danego aktu nadal obowiązuje

Wnioski do Trybunału Konstytucyjnego.
Wniosek jest formą wszczęcia postępowania przed trybunałem dokonanym przez uprawniony podmiot.
1.kategoria podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku:
prezydent, marszałek sejmu, marszałek senatu, pierwszy prezes sądu najwyższego, prezes NIP, Rzecznik Praw Obywatelskich, prezes rady ministrów, 50 posłów, 30 senatorów, prezes NSA, prokurator generalny.
Mają prawo kwestionować akt prawny podlegający trybunałowi konstytucyjnemu.
2 kategoria podmiotów:
organy stanowiące jednostkę samorządu terytorialnego, ogólnokrajowe organizacje związków zawodowych, ogólnokrajowe organizacje i władze organizacji pracodawców oraz kościoły i związku wyznaniowe.
Mogą kwestionować tylko takie akty prawne, które pozostają w zakresie ich działania.
3 kategoria podmiotów:
krajowa rada sądownictwa, która może kwestionować wyłącznie akty prawne w zakresie niezależności sądów i niezawisłości sędziów

Wymogi formalne wniosków:
Każdy wniosek kierowany do trybunału konstytucyjnego powinien zawierać:
- określenie kwestionującego akt prawny
- określenie organu, który wydał kwestionowany akt
- uzasadnienie zarzutów
taki wniosek budowany jest o 3 kryteria:
- skłonności materialnej, tzn. badana jest treść aktu
- zgodności proceduralnej, tzn. badany jest tryb
- zgodności kompetencyjnej, tzn. badane jest, to czy organ, który wydał akt miał do tego kompetencje.

Rozstrzygając wniosek prawny TK działa w oparciu o zasady kontraterytorialności, równości stron, prawdy materialnej co oznacza, że rozstrzygnięcie sprawy musi opierać się na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego zgodnego z rzeczywistością.

- Zasada związania granicami wniosków.
- zasada pomocniczego stosowania kodeksu cywilnego

Uczestnikami postępowania wszczętego na skutek wniosku są:
- podmiot, który wydał zakwestionowany akt
- podmiot, który złożył wniosek
- prokurator generalny
- przedstawiciel sejmu, prezydenta, ministra spraw zagranicznych jeżeli kwestionowana jest umowa międzynarodowa za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie
- przedstawiciel prezydenta i ministra spraw zagranicznych, gdy kwestionowana jest inna umowa międzynarodowa

Skutki orzeczeń Trybunału konstytucyjnego
Jeżeli TK stwierdzi, że ustawa jest sprzeczna z aktem hierarchicznie wyższym prezydent nie może podpisać takiej ustawy chyba, że po opinii marszałka sejmu podpisze ustawę z wyłączeniem przepisów niezgodnych. W sytuacji odwrotnej, tzn. kiedy TK uzna, że ustawa jest zgodna z aktem hierarchicznie wyższym ma obowiązek podpisania umowy. W odniesieniu do umowy międzynarodowej i orzeczenia negatywnego, czyli takiego, że umowa międzynarodowa nie jest sprzeczna z orzeczeniem prezydent nie może podpisać ustawy.
W przypadkach abstrakcyjnej kontroli represyjnej i w przypadku pozytywnego orzeczenia TK zachodzi powaga rzeczy osądzonej, a zatem wyłączona jest możliwość ponownego orzekania w tej samej sprawie.
W przypadku orzeczenia negatywnego dany akt zastaje uchylony i traci moc obowiązującą z chwilą ogłoszenia chyba, że TK orzeknie inną chwilę utraty mocy obowiązującej.

Konkretna kontrola represyjna na podstawie pytania.
- w przypadku pozytywnego orzeczenia trybunału konstytucyjnego powoduje powagę rzeczy osądzonej oraz przesądza o dopuszczalności stosowania danego aktu prawnego w konkretnej sprawie
- w przypadku orzeczenia negatywnego dany jest uchylony i nie może stać się podstawą wyroku.
Pytanie prawne do TK skierować może każdy sąd rozpatrujący sprawę jeżeli odpowiedź na nie zależy od rozstrzygnięcia sprawy. TK wiąże sąd w danej sprawie.

Możliwość kwestionowania przez sądy rozstrzygnięć

Badanie zgodności działania i celów partii politycznych z konstytucją:
- kontrola prewencyjna. Uprawnionym do wszczęcia kontroli prewencyjnej jest wyłącznie sąd okręgowy w Warszawie.
Może być wszczęta przez uprawnione podmioty do złożenia wniosku określone w pierwszej kategorii (czyli prezydent, marszałek sejmu, marszałek senatu, pierwszy prezes sądu najwyższego, prezes NIP, Rzecznik Praw Obywatelskich, prezes rady ministrów, 50 posłów, 30 senatorów, prezes NSA, prokurator generalny). Podmioty te uprawnione są do złożenia wniosku o kontrolę działalności Partii Politycznych.
- kontrola następcza

Rozpatrywanie sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi konstytucjami organów państwa.
Wyróżniamy 2 spory:
- spór kompetencyjny pozytywny, jeżeli 2 lub więcej organów uznają się za właściwe do rozpoznania sprawy
- spór kompetencyjny negatywny, polega na tym, że żaden z organów nie uznaje się za właściwy do rozpoznania sprawy.

Wniosek o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego złożyć może prezydent, marszałek sejmu, senatu, premier, prezes NIP, prezes NSA, I prezes SN.

Stwierdzenie przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta.
Uprawnionym do złożenia wniosku w sprawie stwierdzenia szkody jest marszałek sejmu, a jeżeli marszałek sejmu nie ma możliwości złożenia wniosku TK działa z urzędu. Skutkiem orzeczenia stwierdzenia przeszkody jest powierzenie wykonywania obowiązku marszałkowi sejmu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kinga Bajan
Młodszy użytkownik



Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czarnków

PostWysłany: Pią 20:19 22 Sty 2010    Temat postu:

Radcowie prawni i adwokaci
Podobieństwa - aplikacja
aplikacja trwa 3 lata i 6 miesięcy
Nabór na aplikację przeprowadza się w drodze egzaminu konkursowego na aplikację
Egzamin konkursowy przeprowadzają komisje egzaminacyjne do spraw aplikacji przy Ministrze Sprawiedliwości
Uzyskanie przez kandydata pozytywnej oceny z egzaminu konkursowego uprawnia go do złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów adwokackich w ciągu 2 lat od dnia ogłoszenia wyników egzaminu konkursowego.
Podobieństwa
WPIS NA LISTĘ APLIKANTÓW ADWOKACKICH/RADCOWSKICH NASTĘPUJE PO PRZEPROWADZENIU EGZAMINU KONKURSOWEGO NA PODSTAWIE UCHWAŁY WŁAŚCIWEGO ORGANU SAMORZĄDU.
Po sześciu miesiącach aplikacji aplikant adwokacki może zastępować adwokata tylko przed sądem rejonowym, organami ścigania, organami państwowymi, samorządowymi i innymi instytucjami (odpowiednio aplikant radcowski w odniesieniu do radcy prawnego).
Po roku i sześciu miesiącach aplikacji adwokackiej aplikant adwokacki może także zastępować adwokata przed innymi sądami, z wyjątkiem Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu (odpowiednio aplikant radcowski w odniesieniu do radcy prawnego).
Zawód adwokata/radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami.
Adwokat/radca prawny obowiązany jest zachować w tajemnicy wszystko, o czym dowiedział się w związku z udzielaniem pomocy prawnej. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej nie może być ograniczony w czasie. Adwokata/radcę prawnego nie można zwolnić od obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej co do faktów, o których dowiedział się udzielając pomocy prawnej lub prowadząc sprawę
Adwokat/radca prawny nie jest związany poleceniem co do treści opinii prawnej

ADWOKAT/RADCA PRAWNY PODCZAS I W ZWIĄZKU Z WYKONYWANIEM OBOWIĄZKÓW ZAWODOWYCH KORZYSTA Z OCHRONY PRAWNEJ PODOBNIE JAK SĘDZIA I PROKURATOR
Adwokat/radca prawny przy wykonywaniu zawodu adwokackiego korzysta z wolności słowa i pisma w granicach określonych przez zadania adwokatury i przepisy prawa. Nadużycie tej wolności, stanowiące ściganą z oskarżenia prywatnego zniewagę lub zniesławienie strony, jej pełnomocnika lub obrońcy, kuratora, świadka, biegłego lub tłumacza, podlega ściganiu tylko w drodze dyscyplinarnej
Na listę adwokatów/radców prawnych może być wpisany ten, kto:
1) jest nieskazitelnego charakteru i swym dotychczasowym zachowaniem daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu,
2) korzysta w pełni z praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych,
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne studia prawnicze uznane w Rzeczypospolitej Polskiej,
1. ODBYŁ W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ APLIKACJĘ ADWOKACKĄ /RADCOWSKĄ I ZŁOŻYŁ EGZAMIN ADWOKACKI/RADCOWSKI

Różnice – zakres działania
Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe Różnice – odpowiedzialność dyscyplinarna
Adwokaci i aplikanci adwokaccy podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie sprzeczne z prawem, zasadami etyki lub godności zawodu bądź za naruszenie swych obowiązków zawodowych, a adwokaci również za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia
Kary dyscyplinarne są następujące:
1) upomnienie,
2) NAGANA,
3) KARA PIENIĘŻNA,
4) ZAWIESZENIE W CZYNNOŚCIACH ZAWODOWYCH NA CZAS OD TRZECH MIESIĘCY DO PIĘCIU LAT,
5) wydalenie z adwokatury

Różnice – odpowiedzialność dyscyplinarna
Radca prawny i aplikant radcowski podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej:1) za zawinione, nienależyte wykonywanie zawodu radcy prawnego,2) za czyny sprzeczne ze ślubowaniem radcowskim lub z zasadami etyki radcy prawnego
3) za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia

RÓŻNICE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA
Karami dyscyplinarnymi są:1) upomnienie,2) nagana z ostrzeżeniem,3) zawieszenie prawa do wykonywania zawodu radcy prawnego na czas od trzech miesięcy do pięciu lat,3a) kara pieniężna nie niższa od połowy przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za miesiąc poprzedzający datę orzeczenia dyscyplinarnego i nie wyższa od pięciokrotności tego wynagrodzenia,4) pozbawienie prawa do wykonywania zawodu radcy prawnego, a w stosunku do aplikantów radcowskich - wydalenie z aplikacji

SAMORZĄD ZAWODOWY ADWOKATÓW STANOWIĄ:
Krajowy Zjazd Adwokatury
Naczelna Rada Adwokacka
Wyższy Sąd Dyscyplinarny
Wyższa Komisja Rewizyjna.
Na szczeblu regionalnym istnieją izby adwokackie,
które skupiają adwokatów i aplikantów adwokackich.

Samorząd zawodowy radców prawnych stanowią:
Krajowy Zjazd Radców Prawnych
KRAJOWA RADA RADCÓW PRAWNYCH
WYŻSZA KOMISJA REWIZYJNA
WYŻSZY SĄD DYSCYPLINARNY
ZGROMADZENIE OKRĘGOWEJ IZBY RADCÓW PRAWNYCH
rada okręgowej izby radców prawnych
okręgowa komisja rewizyjna i okręgowy sąd dyscyplinarny
Adwokaci i radcowie prawni jako pełnomocnicy

Rodzaje pełnomocnictwa:
1) Ogólne
2) Do prowadzenia poszczególnych spraw
3) Do konkretnej sprawy

DZIAŁANIE PEŁNOMOCNIKA PROCESOWEGO ODNOSI SKUTEK BEZPOŚREDNIO WOBEC STRONY
Pełnomocnictwo może być każdym czasie odwołane
Pełnomocnictwo wygaza ze śmiercią mocodawcy lub pełnomocnika

Adwokaci i radcowie prawni jako pełnomocnicy
Pełnomocnictwo procesowe obejmuje umocowanie do:
1) Wszystkich łączących się ze sprawą czynności procesowych, czynności dotyczących zabezpieczenia i egzekucji
2) Udzielenia dalszego pełnomocnictwa
3) ZAWARCIA UGODY, ZRZECZENIA SIĘ ROSZCZENIA ALBO UZNANIA POWÓDZTWA
4) Odbioru kosztów procesu od strony przeciwnej

NOWA ADWOKATURA – PROJEKT
RZĄDOWY PROJETK USTAWOWEGO WPROWADZENIA NA RYNEK USŁUG PRAWNICZYCH OPARTYCH NA TZW LICENCJACH PRAWNICZYCH PRZEWIDUJE:
Unifikację zawodów adwokata i radcy prawnego poprzez powołanie nowego zawodu adwokata
Reformę dostępu do zawodu:
- WPROWADZENIE PAŃSTWOWEGO EGZAMINU
KOMPETENCYJNEGO
- CAŁKOWITA REZYGNACJA Z APLIKACJI
- WPROWADZENIE NIEOBOWIĄZKOWEGO
DWUNASTOMIESIĘCZNEGO KUSU UPRAWNIAJĄCEGO DO
wykonywania zawodu w pełnym zakresie
– ograniczenie samorządu zawodowego

Komornicy sądowi
Czynności komorników
wykonywanie orzeczeń sądowych w sprawach o roszczenia pieniężne i niepieniężne oraz o zabezpieczenie roszczeń;
wykonywanie innych tytułów wykonawczych wydanych na podstawie odrębnych przepisów oraz tytułów egzekucyjnych, które zgodnie z odrębnymi przepisami podlegają wykonaniu w drodze egzekucji sądowej bez zaopatrywania ich w klauzulę wykonalności;
sporządzanie protokołu stanu faktycznego przed wszczęciem procesu sądowego lub przed wydaniem orzeczenia na zarządzenie sądu lub prokuratora.

CZYNNOŚCI KOMORNIKÓW
DORĘCZANIA ZAWIADOMIEŃ SĄDOWYCH, OBWIESZCZEŃ, PROTESTÓW I ZAŻALEŃ ORAZ INNYCH DOKUMENTÓW ZA POTWIERDZENIEM ODBIORU I OZNACZENIEM DATY
na wniosek organizatora licytacji - sprawowania urzędowego nadzoru nad dobrowolnymi publicznymi licytacjami, z przybiciem najniższej lub najwyższej oferty

PRAWA I OBOWIĄZKI
POSTĘPOWANIE ZGODNE Z PRZEPISAMI PRAWA, ZŁOŻONYM ŚLUBOWANIEM I ZASADAMI ETYKI ZAWODOWEJ
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Złożenie zaświadczenia o stanie majątkowym
Wykonywanie czynności urzędowych w dni robocze i soboty w godzinach od 7:00 do 21:00
Zachowanie w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności
Zakaz dodatkowego zajęcia lub zatrudnienia
Przekazanie uprawnionemu wyegzekwowanych należności w terminie 4 dni
Naprawienie szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działąnie lub zaniechanie przy wykonywaniu czynności
Zawarcie umowy ubezpieczenia
Zlecenie obowiązków zastępcy w razie przeszkód prawnych lub faktycznych w pełnieniu obowiązków
Odpowiedzialność dyscyplinarna

KOMORNIK ODPOWIADA DYSCYPLINARNIE ZA ZAWINIONE
działania lub zaniechania, a w szczególności za:
naruszenie powagi i godności urzędu;
RAŻĄCĄ OBRAZĘ PRZEPISÓW PRAWA;
NIEWYKONANIE POLECEŃ POWIZYTACYJNYCH;
WYDATKOWANIE ŚRODKÓW PODLEGAJĄCYCH DOKUMENTACJI NA DZIAŁALNOŚĆ RAŻĄCO NIEZGODNĄ Z ICH PRZEZNACZENIEM;
podejmowanie czynności z nieuzasadnioną zwłoką;
naruszenie właściwości

KARY DYSCYPLINARNE
UPOMNIENIE
NAGANA
KARA PIENIĘŻNA DO DWUDZIESTOKROTNEJ WYSOKOŚCI PRZECIĘTNEGO WYNAGRODZENIA MIESIĘCZNEGO
Wydalenie ze służby komorniczej.

Kara nagany oraz kara pieniężna pociąga za sobą utratę
biernego prawa wyborczego do organów samorządu
KOMORNICZEGO NA OKRES 3 LAT OD DNIA UPRAWOMOCNIENIA SIĘ ORZECZENIA
dyscyplinarnego.

Kary pieniężne są przekazywane na rzecz Krajowej Rady Komorniczej.
Wydalenie ze służby komorniczej pociąga za sobą zakaz powołania w
przyszłości na stanowisko komornika lub asesora komorniczego.

POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
UZYSKANIE TYTUŁU WYKONAWCZEGO
WNIOSEK WIERZYCIELA OKREŚLAJĄCY ROSZCZENIE ORAZ SPOSÓB EGZEKUCJI
Doręczenie dłużnikowi zawiadomienia o wszczęciu egzekucji przy pierwszej czynności
Czynności komornicze
- OTWORZENIE MIESZKANIA ORAZ INNYCH POMIESZCZEŃ
i schowków dłużnika, jak również przeszukanie jego
rzeczy, mieszkania i schowków. Gdyby to nie wystarczyło,
komornik może ponadto przeszukać odzież, którą dłużnik
ma na sobie. Komornik może to uczynić także wówczas,
gdy dłużnik chce się wydalić lub gdy zachodzi podejrzenie,
że chce usunąć od egzekucji przedmioty, które ma przy
sobie.

- zwrócenie się do właściwych instytucji o
udzielenie informacji
- EGZEKUCJA ROSZCZEŃ PIENIĘŻNYCH ORAZ
NIEPIENIĘŻNYCH

Środki odwoławcze
ZAŻALENIE
SKARGA NA DZIAŁANIA LUB ZANIECHANIE KOMORNIKA
Powództwo opozycyjne
Powództwo ekscydencyjne
Zarzuty przeciwko planowi podziału

Notariusze
Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych)
Notariusz działa jako osoba zaufania publicznego, korzystając z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
Obowiązki i prawa notariuszy
Postępowanie zgodne ze złożonym ślubowaniem oraz stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych
Zachowanie tajemnicy zawodowej
NOTARIUSZ NIE MOŻE PODEJMOWAĆ ZATRUDNIENIA BEZ UZYSKANIA UPRZEDNIEJ ZGODY RADY WŁAŚCIWEJ IZBY NOTARIALNEJ, Z WYJĄTKIEM ZATRUDNIENIA W CHARAKTERZE PRACOWNIKA NAUKOWO-DYDAKTYCZNEGO, DYDAKTYCZNEGO LUB NAUKOWEGO, CHYBA ŻE WYKONYWANIE TEGO ZATRUDNIENIA PRZESZKADZA W PEŁNIENIU JEGO OBOWIĄZKÓW, NIE WOLNO MU W SZCZEGÓLNOŚCI ZAJMOWAĆ SIĘ HANDLEM, PRZEMYSŁEM, POŚREDNICTWEM I DORADZTWEM W INTERESACH
Kancelaria powinna być czynna w dniach powszednich co najmniej 6 godzin dziennie.
Wyznaczenie zastępcy na czas niepełnienia obowiązków

Odpowiedzialność dyscyplinarna
Notariusz odpowiada dyscyplinarnie za przewinienia zawodowe, w tym za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych, uchybienia powadze lub godności zawodu, jak również za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia
Kary dyscyplinarne:
- UPOMNIENIE
- NAGANA
– - kara pieniężna do wysokości pięciokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, nie niższa od połowy tego ; pozbawienie prawa prowadzenia kancelarii

CZYNNOŚCI NOTARIALNE
SPORZĄDZA AKTY NOTARIALNE
SPORZĄDZA AKTY POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA
SPORZĄDZA POŚWIADCZENIA
DORĘCZA OŚWIADCZENIA
SPISUJE PROTOKOŁY
SPORZĄDZA PROTESTY WEKSLI I CZEKÓW
PRZYJMUJE NA PRZECHOWANIE DOKUMENTY, PIENIĄDZE I PAPIERY WARTOŚCIOWE
sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów
sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów
sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów
Czynności notarialne
NOTARIUSZ ODMÓWI DOKONANIA CZYNNOŚCI NOTARIALNEJ SPRZECZNEJ Z PRAWEM
Przy dokonywaniu czynności notarialnej notariusz jest obowiązany stwierdzić tożsamość osób biorących udział w czynności
Notariuszowi nie wolno dokonywać czynności notarialnej, jeżeli poweźmie wątpliwość, czy strona czynności notarialnej ma zdolność do czynności prawnych
Podpisy na aktach notarialnych i poświadczonych dokumentach są składane w obecności notariusza. Jeżeli podpis na poświadczonym dokumencie był złożony nie w obecności notariusza, osoba, która podpisała, powinna uznać przed notariuszem złożony podpis za własnoręczny. Okoliczność tę notariusz zaznacza w sporządzonym dokumencie
Czynności notarialne
AKT NOTARIALNY PRZED PODPISANIEM POWINIEN BYĆ ODCZYTANY PRZEZ NOTARIUSZA LUB PRZEZ INNĄ OSOBĘ W JEGO OBECNOŚCI. PRZY ODCZYTANIU AKTU NOTARIUSZ POWINIEN SIĘ PRZEKONAĆ, ŻE OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W CZYNNOŚCI DOKŁADNIE ROZUMIEJĄ TREŚĆ ORAZ ZNACZENIE AKTU, A AKT JEST ZGODNY Z ICH WOLĄ. NA ŻĄDANIE POWINNY BYĆ ODCZYTANE RÓWNIEŻ ZAŁĄCZNIKI DO AKTU

Poświadczenia dziedziczenia
Notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia ustawowego lub testamentowego, z wyłączeniem dziedziczenia na podstawie testamentów szczególnych.
Przed sporządzeniem aktu poświadczenia dziedziczenia notariusz spisuje protokół dziedziczenia przy udziale wszystkich osób, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi.

Poświadzenie dziedziczenia
Przystępując do spisania protokołu dziedziczenia notariusz poucza osoby biorące udział w spisywaniu protokołu o obowiązku ujawnienia wszelkich okoliczności objętych treścią protokołu oraz o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych oświadczeń.
W razie złożenia testamentu notariusz dokonuje jego otwarcia i ogłoszenia, chyba że otwarcie i ogłoszenie testamentu już nastąpiło. Z otwarcia i ogłoszenia testamentu sporządza się protokół.
Po spisaniu protokołu dziedziczenia notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia, jeżeli nie ma wątpliwości co do osoby spadkobiercy i wysokości udziałów w spadku.

POŚWIADCZENIA
NOTARIUSZ POŚWIADCZA:
WŁASNORĘCZNOŚĆ PODPISU;
ZGODNOŚĆ ODPISU, WYCIĄGU LUB KOPII Z OKAZANYM DOKUMENTEM;
datę okazania dokumentu;
pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym miejscu.

DORĘCZANIE OŚWIADCZEŃ
NA ŻĄDANIE STRONY NOTARIUSZ DORĘCZA NA PIŚMIE JEJ OŚWIADCZENIE, MOGĄCE MIEĆ SKUTKI PRAWNE, WSKAZANEJ PRZEZ NIĄ STRONIE PRZECIWNEJ.
Żądający doręczenia wnosi ustnie do protokołu, wręcza lub przesyła notariuszowi podpisaną przez siebie treść oświadczenia.
.Doręczenie oświadczenia następuje w miejscu wskazanym, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego dotyczących doręczania pism procesowych.
Z dokonanej czynności notariusz spisuje protokół. Jeżeli strona przeciwna poda ustnie do protokołu odpowiedź lub wręczy pisemną odpowiedź i oświadczy, że protokół podpisze, notariusz zamieszcza odpowiedź w protokole.

PROTOKOŁY
NOTARIUSZ SPISUJE PROTOKOŁY WALNYCH ZGROMADZEŃ ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, STOWARZYSZEŃ, SPÓŁDZIELNI, SPÓŁEK I INNYCH OSÓB PRAWNYCH W PRZYPADKACH PRAWEM PRZEWIDZIANYCH
Notariusz spisuje również protokoły, w tym protokoły dziedziczenia, w celu stwierdzenia przebiegu pewnych czynności i zdarzeń wywołujących skutki prawne, a w szczególności dotyczące stawiennictwa stron i złożonych przez nie oświadczeń, a także - na żądanie strony stawającej - niestawiennictwa strony drugiej.
Przyjmowanie na przechowanie
NOTARIUSZ PRZYJMUJE NA PRZECHOWANIE WSZELKIEGO RODZAJU DOKUMENTY, NAWET W KOPERTACH ZAMKNIĘTYCH. W TYM OSTATNIM PRZYPADKU KOPERTA POWINNA BYĆ ZAOPATRZONA W PODPIS SKŁADAJĄCEGO.
Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, papiery wartościowe albo pieniądze w walucie polskiej lub obcej. Dla udokumentowania tych czynności notariusz prowadzi specjalne konto bankowe
Wypisy wyciągi i odpisy aktów notarialnych
Wypis ma moc prawną oryginału.
Wypisy aktu notarialnego wydaje się stronom aktu lub osobom, dla których zastrzeżono w akcie prawo otrzymania wypisu, a także ich następcom prawnym. Za zgodą stron lub na podstawie prawomocnego postanowienia sądu, wypis aktu notarialnego może być wydany także innym osobom.
Informacje pisemne i inne dokumenty wydaje się osobom, na których żądanie zostały dokonane czynności notarialne; jeżeli z treści stosunku prawnego to wynika, wydaje się je stronie, której czynność notarialna dotyczy.
Rzecznicy patentowi
Zakres kompetencyjny
Rzecznicy patentowi świadczą specjalistyczną pomoc w sprawach z zakresu własności przemysłowejosobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej.
Własność przemysłowa obejmuje uzyskiwanie, zachowywanie, wykonywanie oraz dochodzenie prawodnoszących się do przedmiotów własności przemysłowej, a w szczególności do wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, nazw handlowych, , oznaczeń geograficznych, jak również zwalczanie nieuczciwej konkurencji.
Rzecznicy patentowi występują w charakterze pełnomocnikóww postępowaniu przed Urzędem PatentowymRP, sądami oraz przed innymi sądami i organami orzekającymi w sprawach własności przemysłowej
Katalog szczególnych czynności
OPRACOWYWANIE ZGŁOSZEŃ PRZEDMIOTÓW PODLEGAJĄCYCH OCHRONIE I DOKONYWANIE TYCH ZGŁOSZEŃ ORAZ UDZIAŁ W POSTĘPOWANIU ZGŁOSZENIOWYM, SPORNYM I ODWOŁAWCZYM.
Dokonywanie czynności związanych z zachowaniem praw wyłącznych i przeciwdziałanie ich naruszaniu
Opracowywanie umów z zakresu ochrony własności przemysłowej , a także udział w rokowaniach z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi oraz współpraca przy realizacji tych umów
Pełnomocnictwo
Ustawa prawo własności przemysłowej wprowadziła jednolitą zasadę:
Względnego przymusu rzecznikowskiego w postępowaniu przed Urzędem Patentowym RP w sprawach związanych z własnością przemysłową , gdzie pełnomocnikiem strony może być tylko rzecznik patentowy
Bezwzględnego przymusu rzecznikowskiego tzn. osoby , które nie mają miejsca zamieszkania lub siedziby na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej , w sprawach własności przemysłowej , mogą występować tylko za pośrednictwem rzecznika patentowego tj. wpisanego na listę rzeczników w Urzędzie Patentowym RP.

Doradcy podatkowi
CZYNNOŚCI DORADZTWA PODATKOWEGO
udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych,
prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie impomocy w tym zakresie,
sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

PRAWA I OBOWIĄZKI
ZACHOWANIE TAJEMNICY ZAWODOWEJ
ZAKAZ REKLAMY
PRZECHOWYWANIE PRZEZ OKRES 5 LAT KOPII SPORZĄDZANYCH NA PIŚMIE OPINII, WYSTĄPIEŃ W IMIENIU PODATNIKÓW, PŁATNIKÓW, INKASENTÓW I INNYCH PODMIOTÓW
Może być pełnomocnikiem w postępowaniu przed organami administracji publicznej w sprawach obowiązków podatkowych

ODPOWIEDZIALNOSĆ ZA SZKODĘ
W razie wyrządzenia szkody przy wykonywaniu czynności doradca podatkowy oraz osoby, z których pomocą czynności te wykonuje lub którym powierza ich wykonanie, ponoszą odpowiedzialność za szkodę na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym
Doradca podatkowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kinga Bajan
Młodszy użytkownik



Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czarnków

PostWysłany: Pią 20:21 22 Sty 2010    Temat postu:

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Dane osobowe
za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej;
Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne;
Dane osobowe – c.d.
Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań
Elementy definicji danych osobowych
Informacja
komunikaty (wiadomości, wypowiedzi, prezentacje) wyrażone i zapisane w jakikolwiek sposób: znakami graficznymi, symbolami, w języku komputerowym, na fotografii, na taśmie magnetofonowej lub magnetowidowej itd.), niezależnie od sposobu, zakresu i swobody ich udostępniania, jak i niezależnie od sposobu ich pozyskania. Dla kwalifikacji określonego komunikatu do kategorii "danych osobowych" zasadniczo nie ma znaczenia jego prawdziwość.
Elementy definicji danych osobowych
Danymi osobowymi są też takie dane, które dotyczą okoliczności planowanych;
odnoszące się do każdego aspektu osoby, jej stosunków osobistych i rzeczowych, jej życia zawodowego, prywatnego, wykształcenia, wiedzy czy cech charakteru. Nie ma znaczenia, w jakiej roli występuje w danym przypadku osoba (np. członka rodziny, członka grupy zawodowej czy przedsiębiorcy).
Danymi osobowymi są zarówno informacje już rozpowszechnione lub opublikowane (zamieszczone w publikowanych materiałach), jak i w ogóle jeszcze nieujawnione.
Elementy definicji danych osobowych
Dla zaklasyfikowania określonej informacji do kategorii danych osobowych nie ma znaczenia status prawny określonej osoby, jej zdolność do czynności prawnych, to, czy przysługują jej prawa publiczne; nie ma znaczenia także jej obywatelstwo
poza zakresem stosowania ustawy pozostają dane o określonych osobach nieżyjących.
Elementy definicji danych osobowych
Aby określoną informację można było zaliczyć do danych osobowych, powinna ona charakteryzować się nadto dwoma cechami, musi:
a) dotyczyć osoby fizycznej, której
b) tożsamość jest ustalona lub możliwa do ustalenia.

Elementy definicji danych osobowych
Informacja wtedy "dotyczy osoby fizycznej", gdy "przekazuje" (komunikuje) coś na jej temat. Ustawowa definicja wprowadza w tej mierze jednak istotne ograniczenie. Za dane osobowe pozwala bowiem uznawać tylko te informacje, które "umożliwiają ustalenie tożsamości osoby fizycznej
Przyjmujemy, że do danych osobowych można zaliczyć także taką informację, która pozwala na określenie tożsamości osoby, do której się odnosi, dopiero w połączeniu z informacją spoza zbioru danych.
Elementy definicji danych osobowych
informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań. Informacje zatem, które bez nadzwyczajnego wysiłku, bez nieproporcjonalnie dużych nakładów dają się "powiązać" z określoną osobą, zwłaszcza przy wykorzystaniu łatwo osiągalnych źródeł powszechnie dostępnych, również zasługują na zaliczenie ich do kategorii danych osobowych.

Raporty ze zdarzeń na terenie Stacji Techniczno-Postojowej oraz linii metra, sporządzane przez pracowników Służby Ochrony Metra
Przetwarzanie danych osobowych
Przetwarzanie danych to jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych,
Przetwarzanie danych osobowych
Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa,
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
Przetwarzanie danych osobowych
W przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której one dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:
1) adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu swojego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,
2) celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
3) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
4) dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.
Przetwarzanie danych osobowych
Niedopuszczalne jest ostateczne rozstrzygnięcie indywidualnej sprawy osoby, której dane dotyczą, jeżeli jego treść jest wyłącznie wynikiem operacji na danych osobowych, prowadzonych w systemie informatycznym.
Zabrania się przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.
Prawa osoby, której dane dotyczą
uzyskanie wyczerpującej informacji, czy taki zbiór istnieje, oraz do ustalenia administratora danych, adresu jego siedziby i pełnej nazwy, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - jej miejsca zamieszkania oraz imienia i nazwiska,
uzyskanie informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych zawartych w takim zbiorze,
uzyskanie informacji, od kiedy przetwarza się w zbiorze dane jej dotyczące oraz podanie w powszechnie zrozumiałej formie treści tych danych,
uzyskanie informacji o źródle, z którego pochodzą dane jej dotyczące, chyba że administrator danych jest zobowiązany do zachowania w tym zakresie tajemnicy państwowej, służbowej lub zawodowej,
Prawa osoby, której dotyczą dane
uzyskanie informacji o sposobie udostępniania danych, a w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane te są udostępniane,
żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane,
Wniesienie pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania jej danych ze względu na jej szczególną sytuację
Prawa osoby, której dane dotyczą
wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych w przypadkach, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania jej danych osobowych innemu administratorowi danych,
wniesienia do administratora danych żądania ponownego, indywidualnego rozpatrzenia sprawy
Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego
Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego może nastąpić, jeżeli państwo docelowe daje gwarancje ochrony danych osobowych na swoim terytorium przynajmniej takie, jakie obowiązują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że przesłanie danych osobowych wynika z obowiązku nałożonego na administratora danych przepisami prawa lub postanowieniami ratyfikowanej umowy międzynarodowej.
Przekazywanie danych osobowych do państwa trzeciego
Administrator danych może jednak przekazać dane osobowe do państwa trzeciego, jeżeli:
1) osoba, której dane dotyczą, udzieliła na to zgody na piśmie,
2) przekazanie jest niezbędne do wykonania umowy pomiędzy administratorem danych a osobą, której dane dotyczą, lub jest podejmowane na jej życzenie,
3) przekazanie jest niezbędne do wykonania umowy zawartej w interesie osoby, której dane dotyczą, pomiędzy administratorem danych a innym podmiotem,
4) przekazanie jest niezbędne ze względu na dobro publiczne lub do wykazania zasadności roszczeń prawnych,
5) przekazanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą,
6) dane są ogólnie dostępne.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Organ do spraw ochrony danych osobowych;
Generalnego Inspektora powołuje i odwołuje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej za zgodą Senatu;
Generalny Inspektor w zakresie wykonywania swoich zadań podlega tylko ustawie
Kadencja Generalnego Inspektora trwa 4 lata
Ta sama osoba nie może być Generalnym Inspektorem więcej niż przez dwie kadencje
Generalny Inspektor Danych Osobowych
Generalny Inspektor nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych.
Generalny Inspektor nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu
Generalny Inspektor nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, ani wykonywać innych zajęć zawodowych.
Generalny Inspektor nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Generalny Inspektor nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności,
Generalny Inspektor nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego
Generalny Inspektor Danych Osobowych
Do zadań Generalnego Inspektora w szczególności należy:
kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych,
wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych,
prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz udzielanie informacji o zarejestrowanych zbiorach,
opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony danych osobowych,
inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w zakresie doskonalenia ochrony danych osobowych,
uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji i instytucji zajmujących się problematyką ochrony danych osobowych.
Generalny Inspektor Danych Osobowych
W celu realizacji zadań Generalny Inspektor ma prawo:
wstępu, w godzinach od 6.00 do 22.00, za okazaniem imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej, do pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest zbiór danych, oraz pomieszczenia, w którym przetwarzane są dane poza zbiorem danych, i przeprowadzenia niezbędnych badań lub innych czynności kontrolnych w celu oceny zgodności przetwarzania danych z ustawą,
żądać złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz wzywać i przesłuchiwać osoby w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego,
wglądu do wszelkich dokumentów i wszelkich danych mających bezpośredni związek z przedmiotem kontroli oraz sporządzania ich kopii,
przeprowadzania oględzin urządzeń, nośników oraz systemów informatycznych służących do przetwarzania danych,
zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
Generalny Inspektor Danych Osobowych
Z czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kontrolowanemu administratorowi danych.
Protokół podpisują inspektor i kontrolowany administrator danych, który może wnieść do protokołu umotywowane zastrzeżenia i uwagi.
W razie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego administratora danych, inspektor czyni o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić swoje stanowisko na piśmie Generalnemu Inspektorowi.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
W przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych Generalny Inspektor z urzędu lub na wniosek osoby zainteresowanej, w drodze decyzji administracyjnej, nakazuje przywrócenie stanu zgodnego z prawem, a w szczególności:
1) usunięcie uchybień,
2) uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie, udostępnienie lub nieudostępnienie danych osobowych,
3) zastosowanie dodatkowych środków zabezpieczających zgromadzone dane osobowe,
4) wstrzymanie przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego,
5) zabezpieczenie danych lub przekazanie ich innym podmiotom,
6) usunięcie danych osobowych.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
Strona może zwrócić się do Generalnego Inspektora z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Na decyzję Generalnego Inspektora w przedmiocie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stronie przysługuje skarga do sądu administracyjnego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kinga Bajan
Młodszy użytkownik



Dołączył: 19 Sty 2008
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czarnków

PostWysłany: Pią 20:26 22 Sty 2010    Temat postu:

wykład III prześle na maila bo jest wnjim troche tabelek i jak wrzuce na forum to nie bedzie nicz tego wiadomo...
pozdrawim mam nadzieje ze komus sioe przydadza te notatki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AnetaA
Użytkownik



Dołączył: 21 Sty 2008
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:42 22 Sty 2010    Temat postu:

Kinia JESTEŚ WIELKA Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
minia
Moderator



Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 379
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trzemeszno

PostWysłany: Pon 11:26 25 Sty 2010    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

wykład III
Kinga Bajan


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
justyna
Starszy użytkownik



Dołączył: 07 Sty 2008
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:06 18 Lut 2010    Temat postu:

Czy ktoś się orientuje kiedy dokładnie ma być ten egzamin?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
minia
Moderator



Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 379
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trzemeszno

PostWysłany: Wto 21:41 23 Lut 2010    Temat postu:

III rok Administracja niestacjonarna-AWS
Egzamin z mgr Biedrzycką z przedmiotu "Organy ochrony prawnej " odbędzie się w dniu 27.02.2010r o godz 16.15 w sali 101-aula WPA


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez minia dnia Wto 21:42 23 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
atb_lans
Bywalec



Dołączył: 04 Sty 2009
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: JELENIA GÓRA

PostWysłany: Śro 10:00 24 Lut 2010    Temat postu:

Możecie jeszcze raz wrzucić III wykład bo z tej strony już plik zniknął . Lub wyślijcie mi na maila [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WSPiA - III Rok Strona Główna -> Administracja w wymiarze sprawiedliwości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin